img

Shosugiban – piękno przez zniszczenie

Shosugiban- piękno przez zniszczenie

– piękno osiągnięte przez zniszczenie drewna potraktowanego żywym ogniem.

 

Shosugiban – deski w kolorze

 

Shou Sugi Banshōsugiban (焼杉板) proces zwany również Yakisugi (焼杉), japońska technika obróbki drewna, teraz zachwyca w Polsce.

Początki techniki zwanej „Spalona deska cedru” miały miejsce w Japonii około roku 1700.

Jednak na przestrzeni czasu zastąpienie drewna nowocześniejszymi materiałami budowlanymi spowodowało porzucenie pracochłonnej technologii.

Kilkanaście lat temu Shou Sugi Ban ponownie odrodziła się w Japonii, później w Stanach Zjednoczonych, żeby trafić w końcu na Stary Kontynent.

 

 

Perfekcjonizm

Japończyk w każdej wykonywanej pracy, w każdy tworzonym dziele dążył do perfekcji. Stawanie się samurajem, wykuwanie mieczy, układanie origami czy ikebany, prowadzenie drzewek bonsai, ceremonia parzenia i picia herbaty – wszystko perfekcyjnie.

Dla nas większość czynności to praca – dla nich „droga” i ciągłe doskonalenie siebie.

Konfucjańskie zasady bushidō – „droga wojownika”, a także buddyzm ZEN stanowiły podstawę systemu myślenia i sposobu postrzegania świata przez Japończyków.

Samuraj Jōchō Yamamoto (1659–1719) w swoich zapiskach zatytułowanych Hagakure pisał m.in.:

“Skoro staliśmy się lepsi niż wczoraj, od jutra zacznijmy się doskonalić; przez całe życie, dzień po dniu, trzeba dążyć do perfekcji. To też nie kończy się nigdy”.

 

Shosugiban – deski białe

Shou Sugi Ban

Pierwotnie wyspiarze konserwowali drewno w morskiej wodzie. Wytrawione deski były chropowate i szare. Zgodnie z wyznawanymi konfucjańskimi zasadami Japończykom nie wystarczało drewno konserwowane solą – nie było doskonałe.

Zrodziła się Yakisugi (焼杉) lub inaczej shōsugiban (焼杉板)tradycyjna japońska technika konserwacji drewna budowlanego poprzez opalanie.

Pierwotnie technika yakisugi była stosowana tylko do konserwacji drewna cedrowego (sugi), które było podstawowym materiałem budowlanym tradycyjnych japoński domów.

 

Sho Sugi Ban – piękno przez zniszczenie

Shosugiban

Japońscy rzemieślnicy opalali nad ogniem deski przeznaczone do budowy domów, aż do uzyskania na ich powierzchni zwęglonej warstwy węgla drzewnego.

Proces był pracochłonny, ale efekt praktyczny i wizualny zaskakujący, utrzymujący się kilkadziesiąt lat.

Efekt praktyczny

Warstwa zwęglonego drewna pozbawiona wilgoci stawała się ognioodporna oraz dawała ochronę przed gniciem, pasożytami i grzybami.

 

Efekt wizualny

W zależności od stopnia zwęglenia drewno nabierało czarnego koloru i połysku, a rysunek słoi stawał się bardzo wyrazisty.

 

Proces shōsugiban dzisiaj

Dzisiejsi twórcy nie wypalają drewna nad ogniskiem. W ruch idą palniki gazowe.

O rodzaju drewna decyduje artysta. Nie jest to wyłącznie cedr.

Dzięki zastosowaniu różnych gatunków drewna otrzymuje się przeróżne faktury.

ShouSugiBan

Dzisiaj kładzie się nacisk głównie na efekt wizualny, z tego powodu w wielu przypadkach drewno jest ledwo muśnięte ogniem.

Shosugiban – lekko muśnięte

Najpierw deski są poddawane opalaniu do momentu zwęglenia wierzchniej warstwy – w zależności od zamiaru, są bardziej lub mniej zwęglone.

Stopień zwęglenia pozwala na uzyskanie zróżnicowanego koloru desek oraz mocniejszego lub słabszego „wyciągnięcia” słojów.

Drugim etapem jest hartowanie gorącej zwęglonej warstwy w zimnej wodzie.

Kolejny krok to oczyszczenie drewna, np. poprzez wyszczotkowanie.

Powierzchnię drewna można wykończyć olejem, woskiem bądź lakierem.

 

Shosugiban – deski

Shosugiban – deski

 

 

 

 

 

Shosugiban – deski

 

Proces shōsugiban jest czasochłonny, a żeby był mniej pracochłonny, wymaga posiadania kilku elektronarzędzi dla usprawnienia procesu.

Wszystkie opublikowane w tym artykule zdjęcia są efektem zastosowania techniki shōsugiban przez polską pracownię Piu Nature.

Więcej na https://www.facebook.com/piunature

https://twitter.com/piu_nature

 

Shosugiban – rama

 

Dzisiaj Shou Sugi Ban ma zastosowanie w przedmiotach codziennego użytku jak i w wystroju wnętrz, co pokazują zdjęcia pracowni Piu Nature.

 

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *